Najprzyjemniej współpracuje się ze świadomymi firmami – takimi, które naprawdę chcą zrobić coś dobrego i dla których odpowiedzialność społeczna nie jest hasłem marketingowym. Takie właśnie owocne partnerstwo nawiązała Fundacja Ekologiczna Pszczoła Musi Być z marką Somersby. Jednym z działań podjętych w jej zakresie było uczestnictwo Fundacji w rodzinnym pikniku z okazji w Światowego Dnia Pszczół, zorganizowanego przez Carlsberg Polska, właściciela marki Somersby.
Budujemy hotele, sadzimy rośliny miododajne
Skansen Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu stał się 20 maja 2023 r. miejscem szczególnie przyjaznym zapylaczom – zarówno tym udomowionym (pszczołom miodnym), jak i dzikim. Pracownicy Carlsberg Polska wraz z rodzinami posadzili tego dnia ponad 400 roślin miododajnych, które stanowią bazę pożytkową dla lokalnych pszczół i innych owadów zapylających. Wspólnymi siłami zbudowali również hotele dla owadów, dzięki którym w kolejnym sezonie skansen będzie domem dla tysięcy pożytecznych zwierząt.
Elementem pikniku była także strefa edukacyjna. Wiedzę o pszczole miodnej i dzikich zapylaczach uczestnicy imprezy mogli zdobywać lub poszerzać na stoisku zorganizowanym przez naszą Fundację. Główną atrakcją było zaglądanie do wnętrza ula w pełnym stroju pszczelarskim. Prezes Fundacji Artur Sobeczek wraz z ekipą, wyczerpująco odpowiadali na liczne pytania dzieci i dorosłych.
– Rosnąca popularność pszczół, pszczelarstwa i produktów pszczelich to dobry trend, ponieważ przyczynia się do budowania pozytywnego obrazu wszystkich owadów zapylających – mówi Jakub Sobeczek, członek Fundacji Ekologicznej Pszczoła Musi Być. – Fundacji zależy na zbudowaniu znacznie szerszej świadomości społecznej związanej z dzikimi zapylaczami. Najwyższy czas skończyć z krzywdzącymi stereotypami o groźnych osach, obrzydliwych muchach i miłych, ale mało pożytecznych trzmielach.
Współpraca Fundacji z marką Somersby
Uczestnictwo w pikniku było elementem szerszej współpracy Fundacji Ekologicznej Pszczoła Musi Być z marką Somersby. W ramach kampanii „Zapylamy z pomocą”, na stronie internetowej Somersby dostępna jest strefa edukacyjna i quiz, do których wkład merytoryczny stworzyła Fundacja. Wspólnie opracowaliśmy ebooka „Stwórz z nami swój zielony azyl”, zawierający porady dla ogrodników – tych doświadczonych, dysponujących rozległymi terenami, jak i tych początkujących, mogących cieszyć się roślinnością wyłącznie na własnym balkonie. Eksperci Fundacji pomogli również opracować tablice informacyjne znajdujące się w Ogrodzie Somersby w warszawskim Forcie Mokotów.
– Takie inicjatywy są szczególnie ważne w kontekście trafiania do młodszego odbiorcy. Pokazujemy, że ochrona owadów zapylających to nie zagadnienie uniwersyteckie, trudne i nudne, ale okazja do wspólnego spędzania czasu, dobrej zabawy i zacieśniania więzi, a stworzenie własnej zielonej i przyjaznej zapylaczom przestrzeni nie wymaga specjalistycznej wiedzy – przekonuje Jakub Sobeczek.