Bardzo nas cieszy, kiedy możemy zaangażować się w działania edukacyjne i uświadamiające konieczność niesienia pomocy dla Natury – bo przecież nie tylko pszczół i zapylaczy.
Szczególnie zaś cieszymy się, gdy w tych akcjach biorą udział najmłodsi. Tak właśnie było w przypadku projektu organizowanego przez Szkołę Podstawową numer 127 z Warszawy.
Eko-Kreatywni – Pokochaj owada
Projekt odbywał się pod bardzo miłym naszemu sercu hasłem:
„Pokochaj Owada. Jestem odpowiedzialny za moją Planetę”.
I był realizowany w roku szkolnym 2021/2022. Koordynatorką projektu była Pani mgr Anna Kołodziejska z tejże szkoły, zaś partnerem VII Ogród Jordanowski w Warszawie.
My zaś byliśmy tylko jednym z elementów układanki. To dobrze, bo widać, że dzieci – pod okiem Pani Anny – podeszły do tematu szeroko.
Co się z nim znalazło?
- Udział w Akcji Sprzątania Świata.
- Zbiórka plastikowych nakrętek.
- Konkurs plastyczny „Piłsudski i pszczoły” (wiedzieliście, że był pszczelarzem i prowadził własną pasiekę?).
- Warsztaty bożonarodzeniowe – świąteczny stroik z wosku pszczelego.
- EKO-karmnik.
- Ekotorba – warsztaty krawieckie.
- „Pszczeli escape room” – warsztaty ekologiczne.
- „Pszczoła musi być!” – warsztaty przyrodnicze (to my:).
- Pokochaj owada! – zadanie plastyczno-techniczne.
- Omnibus przyrodniczy.
- Światowy Dzień Pszczół – zabawy na świeżym powietrzu.
- „Ostatnia pszczoła na Ziemi” – przedstawienie teatralne.
- Pszczeli Festyn w VII Ogrodzie Jordanowskim.
Wielki szacunek dla wszystkich zaangażowanych, bo projekt trwał cały rok szkolny, od września do czerwca. Patrząc zresztą na blog SP127 (https://sp127.edu.pl/p,30,z-zycia-szkoly) dzieje się tam naprawdę dużo dobrego.
Pszczoła Musi Być w Szkole Podstawowej 127
Jak dołożyliśmy naszą cegiełkę? Prowadziliśmy zajęcia dla klas 0-3 (to bardzo wdzięczna publiczność), a tematem przewodnim była rzecz jasna ochrona zapylaczy. Naszym celem zaś przekazanie dzieciom, jak ważną odgrywają rolę w przyrodzie. Oczywiście nie ograniczaliśmy się do tego, bo projekt był kompleksowy, stąd też można powiedzieć, że chcieliśmy skupić się na zwróceniu uwagi dzieci na piękno przyrody, jej wagę dla nas i tego, że postawy proekologiczne warto kształtować od małego.
Przyznajemy jednak, że największe zainteresowanie – i grad pytań od dzieci – wzbudziły opowieści o pracy pszczelarza. Omawialiśmy też domki dla pszczół – dlaczego warto je stawiać, jak są zbudowane, co umieścić w środku i jakich lokatorów można się spodziewać. Mamy nadzieję, że chociaż część dzieci namówi rodziców lub rodzeństwo do wspólnego budowania domków dla owadów i znajdzie dla nich miejsce w swoim otoczeniu. Wręczyliśmy dzieciom również woreczki z nasionami roślin miododajnych – niech kwitną dla owadów.