Strefa edukacyjna Somersby

Długofalowa kampania Zapylamy z pomocą ma na celu edukację o znaczeniu owadów zapylających dla środowiska i bioróżnorodności. Ze szczególnym uwzględnieniem dzikich zapylaczy, bo ich roli większość osób nie jest świadoma. Dzięki wsparciu Somersby mogliśmy to zmienić!

Przygotowaliśmy więc potężną strefę edukacyjną, którą wypełniliśmy materiałami dotyczącymi szeroko rozumianej ekologii w kontekście właśnie zapylaczy, chociaż oczywiście nie tylko.

W skład strefy weszły 3 elementy, które uzupełniały się i zazębiały, tworząc bardzo solidne źródło wiedzy.

E-book Stwórz z nami swój zielony azyl

Przygotowaliśmy praktyczną wiedzę na temat roślin przyjaznych zapylaczom, liczne wskazówki i sekrety dotyczące uprawy i pielęgnacji roślin na małych i dużych przestrzeniach oraz porady naszych ekspertów. A wszystko po to, by każdy miał szansę stworzyć swój własny zielony azyl!

E-book zawiera przystępnie podaną wiedzę, którą łatwo jest przyswoić i stosować na co dzień. O jego jakości może świadczyć fakt, że w tegorocznej odsłonie kampanii Zapylamy z pomocą został wykorzystany ponownie, tym razem w ramach partnerstwa ze Slowhop.

Artykuły edukacyjne na stronę akcji

Tu również przygotowaliśmy zestaw 24 artykułów edukacyjnych, które zostały napisane przez pracowników Fundacji, pracowników naukowych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz ekspertów branżowych.

Całość narracji opiera się na myśli, że „zapylamy” z pomocą na różne sposoby. Największym zagrożeniem dla owadów jest człowiek i jego działania lub brak działań. Tym samym nie możemy mówić, że same nasadzenia poprawią sytuację owadów zapylających i ignorować wpływ zmian klimatycznych czy pestycydów. Podejście było więc dość szerokie. Jednak przyjęliśmy zasadę, że wiedzę przekazujemy w sposób łatwo przyswajalny dla statystycznego czytelnika, wolny od nadmiernego moralizatorstwa.

Chcieliśmy poruszać tematy ważne z punktu widzenia edukacji ekologicznej, uświadamiać, pobudzać do refleksji. I wierzymy, że to się udało.

Quiz edukacyjny

Quiz miał pełnić trzy funkcje. 

  • Edukować i przekazywać wiedzę o zapylaczach, roślinach, przyrodzie, zagadnieniach ekologicznych. 
  • Wprowadzać element grywalizacji, bo pytań było mnóstwo, a każdy przecież lubi poprawiać swój wynik i być bliżej ideału (co jednak udało się nielicznym).
  • Być elementem aktywacji konsumenckiej – aby wziąć udział w quizie, należało wpisać kod spod kapsla.

Sprawy techniczne i organizacyjne nie znajdowały się rzecz jasna  w naszej gestii, natomiast przygotowaliśmy:

  • 1500 pytań o trzech stopniach trudności, 
  • 3 odpowiedzi do każdego, z czego jedna poprawna, ale tylko na pierwszym stopniu oczywista. Im dalej w przysłowiowy las, tym pytania wymagały więcej zastanowienia (a licznik tykał).


Chcielibyśmy wierzyć, że do udziału w quizie napędzał ludzi pociąg do wiedzy, aczkolwiek to „chyba” jednak wizja wygrania setek nagród, zarówno rzeczowych, jak i kilkudziesięciu bonów na 10 tysięcy złotych.
To na pewno zachęcało do zabawy – a raczej edukacji przez zabawę.

Jak bardzo? Oto statystyki:

  • 297 553 tyle razy przystąpiono do Quizu!
  • 4 166 340 tyle pytań sumarycznie zostało zadanych!

Według naszej wiedzy to największy tego typu quiz edukacyjny na świecie. Robi wrażenie. Mamy wielką nadzieję, że osoby uczestniczące zapamiętały chociaż część wiedzy, jaką przemycaliśmy pod hasłem grywalizacji i edutainmentu.

Alkohol jest tylko dla osób pełnoletnich. Nie powinien być spożywany w żadnej ilości przez kierowców, kobiety w ciąży i osoby niepełnoletnie.

Zobacz inne projekty